Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/karenmarieholst.dk/public_html/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/karenmarieholst.dk/public_html/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/karenmarieholst.dk/public_html/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
Stresshåndtering

 | Karen Marie Holst Gudichsen, Sygeplejerske, Terapeut og Coach

Stresshåndtering

Definition på stress:
Stress er en hormonel forandring i kroppen, hvor hjernen udskiller mere af hormonerne adrenalin og kortisol, hvilket gør, at du kan yde en ekstraordinær indsats i en oplevet presset situation.

Stress påvirker os fysisk og adfærdsmæssigt. Stress kan ramme os alle, da stress er en grundlæggende tilstand, som både mennesker og dyr anvender for at sikre optimal præstation. Vi kan have glæde af stressen i livstruende situationer, ved eksamen, taler o.s.v., idet stressen skærper vores ydeevne, vi bliver mere effektive, mere opmærksomme, husker bedre og kan have gang i flere projekter på samme tid.
Længerevarende stress kan derimod føre til en livstruende tilstand, depression, angst eller blodpropper.

Stresssymptomer:
Grønne signaler
Midlertidig hjertebanken
Ændret vejrtrækning
Tissetrang
Tørhed i munden
Tics
Sveder mere end normalt ex. håndflader, varme i kinderne
Kortvarige muskelspændinger
Sommerfugle i maven
Gule signaler
Træthed
Lettere til tårer
Tavs og indadvendt
Irritabel
Uro i kroppen
Indre modstand mod at lave ting
Sover dårligt
Røde signaler
Manglende erkendelse af stress
Mindre overblik
Mindre social
Aggressiv
Glemsomhed
Øget forbrug af stimuli (alkohol, kaffe, cola, cigaretter)
Mave og fordøjelsesproblemer
Blødningsforstyrrelser
Besvimer, eller det der er værre

Lav evt. en stress-test på: www.forebyg-stress.dk

Dét jeg kan hjælpe dig med er at komme igennem de 4 faser:
1. Accept af at være stressramt
2. Genskabe din psykiske og kropslige balance
Det er helt individuelt, hvad du har brug for, for igen at være i balance, så her vil vi drøfte mulighederne for terapi, coaching og evt. et træningsforløb.
3. Finde og minimere stressårsager
Igen er det helt individuelt, hvad der stresser den enkelte, så vi vil finde frem til lige netop dine stress-faktorer og finde en løsning på, hvordan du kan tackle dem.
4. Forebyg fremtidig stress
Stress er ikke “bare en sygdom”, det handler om at kurere og så leve videre, som om den aldrig har eksisteret. Det er nødvendigt at se på dit liv i sin helhed og blive bevidst om, hvilke faktorer, der tilfører dig energi og hvilke, der dræner dig for energi. Og få dette afpasset i de rigtige mængder.

Tærende og nærende aktiviteter – er der balance?
Beskriv for dig selv, hvilke aktiviteter du foretager dig, der er tilfører dig energi og hvilke der dræner dig for energi. Skriv dem ned, så du kan se dem sort på hvidt. Det giver ofte et godt billede.
Tærende aktiviteter: / Nærende aktiviteter:

Husk på, at det er summen af beslastninger, der forårsager stress.

For at forebygge stress kræver det:
– at du ændrer situationen
– at du ændrer den måde, du opfatter situationen.

Hvilke nye alternativer kan du finde til din nuværende situation?

SIG NEJ !! Et nej til andre kan være et ja til dig selv.